Melike Özkarakahya

BİYOGRAFİ

Melike, Samsun’da doğdu (1980). 1994 yılında İzmir Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi, 1998 yılında Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, 2003 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi’nde başladığı resim ve sanat eğitimlerinin yanı sıra Studio Oyuncuları’nda Şahika Tekand’ın geliştirdiği “Şimdiki Zamanda Performatif Oyunculuk” tekniği üzerine çalıştı. Süregelen yıllarda tiyatronun oyuncu kadrosunda yer aldı. Yurtiçi ve yurtdışında plastik sanatlardan performatif sanatlara uzanan atölyelerde farklı deneyimler edindi. 2009 yılında Tetsuro Fukuhara ile Butoh dans pratiğini içeren “Uzay Dansı”, 2010’da Iida Shigami yönetiminde “Beden ve Zihin Farkındalığı”, 2011 yılında ise Grotowski Enstitü’nün gerçekleştirdiği “Ses, Hareket İlişkisi, Oyuncu ve Grup Dramaturjisi” atölyelerine katıldı. 2019 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi’nde “Disiplinlerarası Sanat Bağlamında Robert Rauschenberg, William Forsythe, Jérôme Bel’in Çalışmalarında Koreografik Obje” başlıklı teziyle yüksek lisansını tamamladı. Aynı yıl Ahmet Elhan yürütücülüğünde bir araya gelen 9Dokuz Grubu’nun buluşmalarına katıldı. Farklı disiplinlerden gelen sanatçıların yer aldığı bu buluşmalarda Melike fotoğraf üzerine çalışmaya başladı. 9Dokuz Grubu’yla birlikte Tüyap Artist 2018, Tüyap Artist 2019 Sanat fuarlarına katıldı. 2020 yılından beri -pandeminin de etkisiyle- çalışmalarını tek başına sürdürmeye başladı. 2020’de iki tane on-line kişisel sergi yayınladı. 2021’de Sean Worrall ve Emma Harvey’in küratörlüğünü yaptığı Cultivate Galeri Londra tarafından düzenlenen dört on-line grup sergisine (Alright?, Next, Still, Saturation) katıldı. İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor.

SANAT ANLAYIŞI

Melike , fotoğraf, video-ses, animasyon alanlarını da içeren disiplinlerarası çalışmalar üretir. Sanat pratiği şimdiki zamanın izini taşıyan bedensel hareketin, farklı teknik ve disiplinlerle yapılan form araştırmalarına dayanır. Çalışmaların ortaya çıktığı süreç temelde, aktörel jestin resim disiplininin grameriyle konuşturulduğu birbiri ardına dizilen deneysel araştırmaları içerir. Zihnin ve bedenin belleği yıkıma uğratmak üzere -bir nedenden- harekete geçmesi formun kuruluş sürecini başlatır. Süreç ilerledikçe form tekrar tekrar yıkılır. Resimde performansa bağlı olarak hareketin kesintiye uğraması, sıradanlaşması ya da sadece hareketin izini taşıyan rastgele bir lekeye işaret etmesi gibi resimsel üslubun sınırlarını zorlayan sorunlar, fotoğrafta ve diğer disiplinlerde yine performansa dayalı olarak, fotoğrafın ya da kullanılan üslubun sınırlarını zorlama yönünde gerçekleşir. Sanatçının kendi bedeninin çalışmaların merkezi olduğu göz önüne alındığında, ortaya çıkan formlar fail olan, kadın olan, icracı olan ve nesneleşen ben meselelerine işaret eder. Otoportre fotoğraflarda failin kimliği form ve hareketle bölünür, değişir, çoğalır, kesintiye uğrar. 2021 yılının haziran ayında yayınlanan 9 Dokuz Dergisi’nde Ezgi Tek Erdoğan bunu şöyle dile getirir:

Fotoğraflara baktığımız zaman fotoğraflardaki figürlerle empati kurmak bir yana dursun aksine kendini nesneleştirmiş olan bu bedenler karşısında bir yabancı gibi ‘gözleme’ istenci belirir. Bu durumun belli başlı nedenlerine değineyim; ilki ve en önemlisi ‘ritmini kaybetmiş bir semah’ imajıdır. Sanatçının fotoğraflar çekilirken; ışıklar yansıtılmış bir sahnede, geniş ve yüksek devinimli vücut hareketleri ile yarattığı bu aksiyon izleyiciyi biraz mesafeli durmaya teşvik edecek türdendir. Sanatçı sahnede, izleyici koltuktadır adeta. İkinci neden, fotoğraflardaki figürlerin suratlarının olmamasıdır. İmajlardaki figürler hakkında tek kesin yargımız, kadın olduğudur. Bu durumun bizi ‘kadın bedeni ve kadın kimliği’ gibi konulara yönlendirmesi mümkün olsa da bu şekilde indirgemeci bir yaklaşımla değerlendirmek de doğru olmayabilir. Zira bu işin ilgi çekici yanı bu değil; kullanılmış olan tekniğin meydana getirdiği kuvvetli gölgeler ve beden ikiliğinin etkileyici sunumudur.

Bu, Melike’nin çalışmalarının bütününde fail olarak belleğin bozuma uğratılma süreci olarak okunabilir.

PORTFOLYO


Portfolyou.com sitesinden daha fazla şey keşfedin

Son gönderilerin e-postanıza gönderilmesi için abone olun.